Bericht

Hoe lukt het jullie om een echt informatieplatform voor de wijk te zijn?

Geplaatst op 31 augustus 2021, 22:54 uur

Wij zijn nu 2 jaar online met de site wijkwijzernoordoost.nl in Utrecht Noordoost. We hebben nu 199 deelnemers waarvan er 144 een nieuwsbrief ontvangen, die we tweewekelijks versturen. (Utrecht Noordoost heeft op dit moment bijna 40.000 inwoners.) De afgelopen maanden hebben we gemiddeld zo’n 700 bezoekers per maand en dat aantal is momenteel dalend (vakantiedip?)

Wij vinden dit een mager resultaat na 2 jaar. Corona heeft ons natuurlijk ook parten gespeeld. 

Via o.a. themabijeenkomsten over ‘groen’ en over ‘cultuur’ hebben we geprobeerd van de wijkwijzer een echt platform voor iedereen te maken, maar door corona moesten we deze het afgelopen jaar online houden, niet echt een uitnodiging voor ontmoeting en deelname aan de wijkwijzer dus. 

Wij zijn 3 vrijwilligers, we krijgen van de gemeente wat subsidie, waarvan we af en toe een ‘aanjager’ betalen en iemand die redactioneel wat doet in de vorm van interviews met wijkbewoners e.d.  Ook proberen we via social media mensen naar ons platform te krijgen. 

Het blijkt erg lastig om vrijwilligers te vinden die samen met ons de wijkwijzer tot een echt informatieplatform voor de wijk willen maken.

Ik heb het gevoel dat we dingen niet goed doen en als dat zo is willen we natuurlijk weten wat we niet goed doen. Herkennen jullie ons verhaal? We zijn  benieuwd naar de ervaringen van andere platforms binnen de coöperatie. Hoe is het jullie gelukt/niet gelukt om een echt informatieplatform in de wijk te worden? We zijn erg benieuwd naar jullie reacties.

Illustration
 
Deel dit:
1 reactie

Peterpaul Kloosterman

do 16 september 2021 16:18
Ha Peter, ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat jullie dingen verkeerd doen. Wel is het een zaak 'van lange adem', dus het duurt even voordat het platform 'ingeburgerd' is in de stad/wijk of buurt. We zijn dit jaar in Gouda ook begonnen met het tweede platform rondom de energietransitie (energienet... lees meer