Doel voor Gebiedonline
Filters op zoekschermen anders
14
De filters op de zoekschermen staan nu altijd aan de linkerkant. Het voordeel is dat we erg flexibel zijn in het aanpassen van filters. In de lengte past het altijd. Dit is afgekeken van boekingssites zoals booking.com of hotels.com. Het nadeel is dat ze altijd ruimte in beslag nemen. Als er geen filter staat, dan kan er meer content worden getoond. Er kunnen dan bijv. 4 kolommen met resultaten staan, ipv 3. Dus we willen zoeken naar een alternatief.
Wat zijn de feiten?
Het is niet bekend hoe vaak er gezocht wordt naar data. Dus onbekend hoeveel gebruikers we hiermee gelukkig maken. En let op: zo ongeveer de helft van het gebruik van onze websites is op mobiel, daar heeft dit geen effect op, want daar doen we dit eigenlijk al. Dus deze aanpassing heeft effect voor ongeveer de helft van de gebruikers.
Wat is het doel?
We moeten als eerste alternatieven onderzoeken. We zien er nu twee:Alternatief 1. Ze naar boven verhuizen. Zie ook bijgaande plaatjes. Ze worden dan compacter, nemen in rust-toestand maar een paar regels in beslag. Maar het is wel veel werk om dit echt allemaal goed uit te werken. Ook voor smallere schermen zoals op de telefoon.
Alternatief 2. Het filter op een popup zetten. De gebruiker moet dan altijd wel op een knopje klikken om te gaan filteren. Daarna opent zich een popup. Hierin wordt het filter getoond zoals het nu ook is. Er kunnen vinkjes worden gezet, en daarna kan het filter worden geactiveerd. Dan verdwijnt de popup weer, en worden de gefilterde resultaten getoond. Boven aan de lijst zie je altijd wel waarop gefilterd is. Voordeel van dit alternatief is dat het op de mobiel exact zo ook werkt.